Brumacija - moje iskustvo (2)

Ove zime 2007/2008, za razliku od predhodne, kornjače su hibernirale pod vodom.

Prestao sam da ih hranim 11.10.2007, kako bi svarile svu hranu pre početka brumacije. Brumacija ne počinje na nekoj određenoj temperaturi, već im se aktivnosti postepeno smanjuju sa smanjenjem temperature. Imale su apetita sve dok je temperatura vode bila iznad 10 C, pretraživale su dno i očekivale hranu. Proporcionalno veličini, Maja (8 cm) je prva smanjila aktivnost i prestala da jede, a Anja (13 cm) poslednja. Bile su zainteresovane jesti i na niskoj temperaturi, ali jedva da su uspevale. Što je temperatura bila niža, to su se smešnije kretale, kao na usporenom filmu, šta god da su radile. Sunčale su se i kada je temperatura vazduha bila svega 14 C, nešto veća od temperature vode.


17.11.2007. pao je prvi sneg. Temperatura vode je bila 1 C, a preko noći se na površini napravila mešavine snega i vode. Prebacio sam ih u magacin, koji zadnjim delom naleže na zemljanu padinu, jer se u njemu sporo menja temperatura u odnosu na spoljašnu: nikada nije mrzlo, leti je hladnije, a zimi toplije nego napolju. Temperatura se kretala od 3-7 C.


Posuda u koju sam ih bio prebacio ima oko 50 litara vode. Dodao sam panj da mogu lakše dopreti do površine, a unutrašnji filter i aerator sam postavio tako da ih što manje uznemiravaju. Dno sam izolovao od betonskog poda novinama, a preko otvora sam postavio metalnu rešetku i plastičnu prekrivku. Kornjače sam redovno obilazio, a vodu nisam menjao tokom brumacije. Pumpa za vazduh se brzo pokvarila, od nepredviđene hladnoće je pukao gumeni meh, te sam na filter stavio dodatak za aeraciju.


22.2.2008. sam ih prebacio u dvorište, jer su temperature bile konstantno iznad 5 C. Prvi put te godine su jele 10.3. posle skoro 5 meseci bez hrane. Nešto kasnije im se priključio i doBrica koji se nije žalio na hladnu vodu od 14 C, iako je odrastao na stalnih 25 C.


Jedan period su provele u plastičnim posudama, dok nisam postavio novi bazen.

Aleksandar Stanikić, 2008.